In het boek Eat & Run (Eet en Ren) vertelt Scott Jurek het mantra dat zijn vader hem geleerd heeft.

Soms moet je gewoon dingen doen

In het boek motiveert het Jurek om te blijven lopen als het moeilijk wordt, om vol te houden als het zwaar is, en om te kiezen voor de lange termijn als het saai wordt. Het is een zinnetje dat vaker door mijn hoofd vliegt tijdens de magere marathon-voorbereiding.

Soms moet je gewoon dingen eten

No Rise KwarkbroodjesEen van de zaken waar ik stilaan mee bezig ben is voeding. In de voorbereiding kijk ik naar voedzame maaltijden om een training op vol te houden. Kijk ik naar manieren om voldoende te drinken. En bedenk ik wat ik zal eten.
Tijdens het lopen van de marathon kan ik kiezen voor gels. Maar ik heb niet het idee dat ik het zo lang volhoud op enkel gels. Daarom ben ik op zoek naar alternatieven tijdens het lopen. Zo heb ik een heerlijk recept voor kwarkbroodjes. Maar twijfel ik ook over shakes, rolls en meer. Tips zijn welkom.

Soms moet je gewoon kilometers maken

Luna MonoEen van de onderdelen van marathon lopen is uithoudingsvermogen trainen. Iets dat ik nog onvoldoende heb gedaan. Uit eerdere loopjes weet ik dat ik een lange tijd kan lopen. Dat ik het vol houd. Maar ik weet ook waar ik slecht in ben: volhouden. Daarom is het goed om trainingskilometers te maken en te oefenen op doorzetten.
Een van de manieren om die trainingskilometers beter vol te houden is het kiezen voor fijn schoeisel. Daarom heb ik voor de trails de relatief dikke Merrell Ascend Glove. En voor de weg probeer ik de Luna Mono. Beide zijn ruim een centimeter dik wat comfertabel loopt.

Soms moet je ook lekker op de bank zitten

RustEen van de dingen die ik belangrijk vind in lopen is blessurevrij blijven. Daarom wil ik plezier hebben in lopen en luister ik ook goed naar mijn grenzen. Als ik me niet goed voel kan het zijn dat ik mijn geplande training uitstel of oversla. Er moet voldoende energie zijn om te lopen en om te concentreren op juiste houding en gevoel. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar ook dit is in mijn ervaring een belangrijk onderdeel van lopen.

Maar vooral moet ik het gewoon doen

2014 bolloop 005De wedstrijd staat nou eenmaal gepland. En hoe veel spanning het oplevert is het tijd om naar de wedstrijd toe te leven. Gewoon naar de start gaan en gaan lopen. Een stap of 10, en dan nog een paar. Net zo lang tot ik moe word. Dan nog een paar stappen. Totdat het pijn doet. Dan nog wat verder totdat ik niet meer kan of wil. En dan nog door, tot de finish.