Wis/dom of the crowds?

In het boek The Wisdom of  Crowds betoogt James Surowiecki de meerwaarde van collectieve kennis. Dit boek beschrijft, met voornamelijk wikipedia als sprekend voorbeeld, hoe een grote groep mensen gezamelijk meer juiste informatie kunnen produceren dan een kleine groep experts. Juiste informatie mag hier breed worden genomen: zowel in hoeveelheid als in percentage onjuiste informatie. Het artikel Stupidity of crowds op Frankwatching geeft weer een toepasselijk voorbeeld waar deze informatie opgaat. Gemiddeld weet een groep losstaande feiten beter dan een expert, maar het proces is erg onderhevig aan groepsdynamiek. Een overtuigende persoon kan al snel een hele groep op het verkeerde spoor zetten.

Wat kunnen we leren van deze beweging? Kennelijk zijn wij als mensen geneigd de veiligheid van de groep op te zoeken en beinvloedbaar door groepsdynamiek.  Op het moment dat je in een groep bevindt is het dus niet alleen zaak om inhoud van andere deelnemers in te zien maar is ook context belangrijk. Sociale media zijn wat mij betreft in staat inhoud te verrijken met context, doordat het mogelijk is kennis van de denkbeelden van de auteur te leren kennen. Expert is geen absolute status meer maar relatief. De persoon met de meeste kennis én de meest communicatieve manier om deze kennis over te brengen wordt expert binnen een groep. Op deze manier ontstaat een natuurlijk ecosysteem, een vanzelfsprekende organisatie, of iets wat Ronald van den Hoff noemt: Society 3.0.