26

De Conversation Manager – review zoals deze verscheen op Tweakers Internetmarketingforum

Posted by Arne on September 26th, 2011 at 9:30 am

Deze review verscheen vorige week al op Tweakers Internetmarketing (boekentopic) maar heeft natuurlijk ook een mooie plek verdiend op dit blog.

De Conversation Manager – Steven van Belleghem ( url / bol ) 5 / 5
Samenvatting:
Sociale Media beginnen steeds meer een rol te spelen in bedrijfscommunicatie. In het boek De Conversation Manager verlegt van Belleghem de aandacht van de technische aspecten (netwerken, handelingen) en bekijkt de sociale revolutie in een grotere context. Sociaal handelen is converseren. Sociaal handelen gaat over het vertellen van indrukken aan anderen. Het succes van sociale media is terug te voeren op sociale interacties tussen deelnemers in taal; gesprekken; conversaties. In het boek De Conversation Manager raadt van Belleghem aan om conversatie in de de bedrijfscultuur op te nemen.
Goed:
Het belang van conversatie is groter dan je zou denken. Een conversatiestrategie maakt sociale media-keuze van ondergeschikt belang en stelt je daarmee in staat weer te kijken naar wat je wilt bereiken met communicatie. Een conversatiestrategie zorgt er voor dat een bedrijf in staat wordt (en uiteindelijk is) te reageren op de verwachtingen die worden uitgesproken van toekomstig tevreden klanten. Het boek geeft niet alleen leuke voorbeelden hoe de strategie bij verschillende bedrijven in werking is gezet maar geeft ook goede adviezen hoe een dergelijke strategie binnen een eigen bedrijf ontwikkeld kan worden. Het boek spreekt van een conversation manager – de persoon die de conversatiestrategie overziet en implementeert. Het gaat daarmee niet uit van een onmiddelijke omslag binnen het bedrijf maar helpt met het inzetten van verandering. Het boek toont niet alleen visie in communicatie maar ook in bedrijfsacceptatie van nieuwe oplossingen.
Minder:
Er is een betere manier om dit verhaal te begrijpen dan het boek. En dat is als de auteur het boek presenteert. Ik hoop nog op de DVD-versie. Gelukkig heb ik hem afgelopen week nog zijn verhaal zien vertellen; nóg toffer.
Conclusie:
Als jij interesse hebt in het inzetten van sociale media voor jouw bedrijfssituatie is dit een enorm krachtig boek om inspiratie uit te halen. Juist door niet te kijken naar de sterke kanten van sociale media, maar naar de sociale kanten van bedrijfsvoering en naar de manier waarop conversaties gevoerd worden is de inzet van een conversatiestrategie dichterbij dan ooit.