SchoenenVerjaardag die je kan tellen op je tenen

Vijf jaar geleden nam ik de gok en kocht ik mijn eerste paar Vibram FiveFingers: de Sprint. Een mooi rood paar hardloophandschoenen waar ik een nieuwe looptechniek op zou leren. En vandaag, vijf jaar later, gebruik ik ze nog steeds. Ik moet toegeven: de slijtage van de trainingskilometers en wedstrijden is goed te zien en de schoenen hangen aan de laatste draadjes. Maar ze doen het nog prima!

Voor elk jaar één: welke vijf lessen heb ik geleerd uit vijf jaar barefoot / minimalistic running?

#1  Denk aan je voeten

Bij het hardlopen is er zo veel om op te letten. De route, de omgeving, hartslag, ademhaling, pasfrequentie en trainingsschema is een behoorlijke hoop data om op te letten. Zeker bij het leren lopen is het erg gemakkelijk om te vergeten om bewust te worden hoe de voeten voelen. Een erg belangrijke stap omdat alle feedback in het lichaam belangrijk is. Mijn voeten vertellen me of ik stevig sta, of ik stevig ga staan en hoe lang ik nog stevig kan staan.

#2 Vertrouw

De voeten zijn de eerste stap naar het lichaam vertrouwen. Uiteindelijk dragen de voeten het hele lichaam en de eerste uitdaging is dus ook om het lichaam zo relaxed mogelijk op de voeten laten staan. Rechtop staan is daarbij een enorm belangrijk middel. Ik heb bij anderen leren kijken naar de houding en daarvan de efficiënte en belastende effecten van te bekijken. Door te proberen kon ik belasting leren herkennen en vermijden en een efficiënte houding aannemen. Door het lichaam te vertrouwen kan ik meer en meer de relaxte houding opzoeken.

#3 Stel ambitieuze doelen

Lopen wordt leuker als er een mooi meetmoment bij zit. Dit kunnen wedstrijden zijn of prachtige routes die nog zeker een keer gelopen moeten worden. Het kiezen van uitdagingen die bij me passen heeft enorm geholpen bij het groeien als hardloper. Sneller lopen, verder lopen, efficiënter lopen en genieten.

#4 Luister naar je lichaam

Op tijd rustig aan doen, pauze’s inlassen en training afwisselen is cruciaal om het plezier te behouden en het lichaam fit te laten zijn. Blessures voorkomen doe je door op tijd gas terug te nemen, trainingen aan te passen en vooral rustig op te bouwen. Dat houdt dus ook een #DNS in voor een wedstrijd of twee.

#5 Geniet!

Voor mij de belangrijkste reden om te lopen is genieten! Genieten van de omgeving, van het lopen, van de uitdaging, van de verse zuurstof die naar binnen gezogen wordt, van de mensen in de buurt, van de sfeer van een loopevenement en vane een slokje water na 15 kilometer. Genieten is zo enorm belangrijk, zowel het doel, middel als de beloning.