#OHOnline – Online Communicatie sessies van Only Human Online

Foto via @OnlyHuman https://twitter.com/OnlyHumanOnline/status/468776753348243456
Mischa Coster over Online Persuasion. Foto via @OnlyHuman

Via twitter kwam ik terecht bij een informatiesessie van Only Human Online over Online Communicatie. Leuk onderwerp en boeiende sprekers waren een prima aanleiding om aan te langs te gaan.

Architect

Allereerst deelt Annemarie van Campen haar visie op de rol die een communicatieprofessional op zich zou moeten nemen: de Online Communication Architect. Omdat communicatie hevig beïnvloed wordt door een aantal trends die hevig leunen op technologie – vijf trends samen te vatten: cloud, mobile, collaboration, big data en consumerisation – is een aanpak vereist waar communicatie en ICT hevig verweven zijn. Verder kijken dan een goed voorgenomen samenwerking, verder gaan dan samen denken over de oplossing, maar het opzetten van een communicatie- en ictstrategie. Vanuit de communicatie- of marketing ontstaat de rol Online Communication Architect. Iemand die uittekent welke kaders communicatie aan gaat voldoen, welke kaders techniek kan voldoen en uitzoekt hoe deze twee elkaar versterken. Doorrekenen hoe elementen op elkaar kunnen steunen en controleren dat er geen gaten vallen.

Het verhaal van Annemarie zit goed in elkaar. De beweging naar een minder verzuilde verdeling tussen marketing, communicatie, ict en sales groeit met het inzien dat elk touchpoint van een bedrijf een impact heeft op de reputatie. De trends zijn passend gekozen, breed maar ze draait weg van de cliché. De toepassing is duidelijk.

Intermezzo

Vervolgens mogen Nina Kornaat en Robin Oudheusden vertellen over het concept Only Human Online. Een leuk intermezzo dat laat zien wat de uitgangspunten en werkwijze van de nieuwe tak van het online bureau is.

Subtiele Beïnvloeding

Daarna is de beurt aan Mischa Coster om te vertellen naar de mentale systemen waarop we onbewust beslissingen nemen, en hoe deze te beïnvloeden. Kort samengevat: Online Persuasion. Aan de hand van theorieën en bijpassende praktijkvoorbeelden laat hij zien én ervaren hoe keuzes gemaakt worden op irrationele motivaties. Hij loopt snel door de invloed van sympathie en toont daarmee de invloed van social- en user generated content, van Commitment en Consistentie waar je ziet dat men geneigd is een keuze te baseren op een serie van eerdere keuzes of een keuze goedpraat en hoe schaarste en de kans om iets mis te lopen leidt tot beslissen in plaats van overwegen.

Mischa geeft leuke en herkenbare voorbeelden die tijdens de borrel erna nog blijven plakken en terugkomen. De impact van sociale druk bij boekingssite booking.com (“3 anderen bekijken dit hotel op dit moment”) laat goed zien op welke manier druk gezet kan worden. De voorbeelden zijn herkenbaar en worden ook als mini-sociaal experiment gepresenteerd. Mischa snapt goed wat hij doet en hoe dit over te brengen.

Het verhaal van Mischa bevestigt ook de overlap tussen de trends die Annemarie aanstipt. Veel van de voorbeelden uit Mischa’s verhaal zijn terug te plaatsen in de trends van Annemarie (bijvoorbeeld booking.com’s gebruik van big data), maar laten vooral zien dat het nooit enkel in één trend te plaatsen is. Aan de andere kant vullen de voorbeelden de trends aan naar concretere en toepasbare principes om van trend tot deal te komen.

Al met al nuttige en inspirerende sessies, gegeven door ervaren maar vooral enthousiaste sprekers met gedegen kennis en een duidelijk verhaal. Aanstekelijk zowel in enthousiasme als in vakkennis.