De Conversation Company review

Een paar weken geleden presenteerde Steven van Belleghem met wat vrienden het boek De Conversation Company in de nachtclub Trouw. Tijdens de middag kregen we een mooie presentatie uit het boek als introductie of teaser. Het boek heeft hij al een tijdje geleden aangekondigd. Ik beschreef mijn verwachtingen bij de term Conversation Company destijds alsvolgt:

“Ik zie de processen die een conversation manager intern kan uitzetten als stappen naar een conversation company.”: Einde van de conversation manager?

In zijn vorige boek De Conversation Manager beschrijft van Belleghem – erg prettig leesbaar – hoe de vooruitstrevende socialmediamanager zich niet moet gaan richten op het gebruik van sociale media, maar in het observeren, faciliteren en in juiste banen leiden van conversaties over het merk en het bedrijf. Hiermee zet hij de techniek op een tweede plaats: niet de netwerkkeuze bepaalt de succes van de mediainzet, maar het resultaat van de conversatie is het doel van de inzet. Hij stipt hierbij aan dat de Conversation Manager op veel plekken binnen het bedrijf zijn stem zal moeten laten horen om de signalen vanuit de conversaties een plek te geven in het bedrijf. Dat geeft de conversation manager voldoende geloofwaardigheid en steun vanuit het bedrijf om mee te gaan praten.

Zijn nieuwe boek: De Conversation Company gaat verder de rol van conversaties in het bedrijf op in. Het boek beschrijft hoe een bedrijf zich moet openstellen voor de conversaties die door de Conversation Manager worden opgepikt. Het gaat dieper in hoe flexibel omgaan met conversaties in de structuur van het bedrijf hoort te zitten. In het DNA, de manier waarop het bedrijf omgaat met medewerkers, klanten en leveranciers. Hiermee beschrijft hij vooral waarom een bedrijf moet willen veranderen om de conversation manager te faciliteren, en welke veranderingen de conversation manager binnen een bedrijf teweeg kan proberen te brengen. Door ook te kijken naar de invloed op de medewerkers-tevredenheid en de kans om enthousiaste medewerkers te werven. Een verandering die moet leiden tot een bedrijf dat kan reageren op de vragen van de klanten en hiermee een structurele merkpreferentie weet te wekken.

De Conversation Company is een erg goed vervolg op de Conversation Manager. In de Conversation Manager ben ik overtuigd van het nut van een conversatie-strategie. Er worden veel voorbeelden gegeven van de succesvolle inzet van de strategie en het wordt duidelijk in wat voor bedrijf de strategie past. De Conversation Company gaat hier verder op in. Het breidt de conversatiestrategie uit naar meer dan alleen marketing en PR, door het nut voor werving en selectie hierbij te betrekken. Iets wat veel weg heeft van karma, omdat goede werving en selectie op zijn beurt weer leidt tot medewerkers die graag en met oprecht enthousiasme spreken over het merk. Het boek gaat ook verder in op de verandering die binnen het bedrijf plaats kan vinden. En het boek blijft alle idee├źn onderbouwen met onderzoek en voorbeelden die inspirerend blijven.

Een Conversatie-bedrijf kan niet bestaan zonder Conversatie-manager. Maar een Conversatie-manager kan niet werken in een bedrijf zonder conversationele aspiraties. Deze twee boeken brengen de twee werelden dichter bij elkaar. Wat mij betreft een must-read. Minstens een aanrader.