Advies van een verkoper…

Via twitter kwam ik op een verkoopadvies door the worlds most succesful carsalesman:

[…] “People want a fair deal from someone they like.”
When questioned about what he does to get people to like him, he says “I tell them that I like them.”

Dit is een mooi staaltje verkoopkunst. Laat mensen geloven dat je hun aardig vindt. Doe dit door het te zeggen. Een handeling die in de autobusiness deze mijnheer verder heeft geholpen is een handeling die in deze dagen funest is. De inzet van sociale media kan de werkelijke gevoelens van de verkoper tegenover de klant binnen een fractie van een seconde naar alle actief zoekende klanten verspreiden. Omdat de verkoper zelf iets verkeerd schrijft. Of zegt. Of omdat een product achteraf toch niet zo geweldig is. En de after-sales nou ook niet denderend is. Of omdat een andere verkoper het op een aantrekkelijkere manier zegt.

Vechten om de klant? Is dat wat er dan moet gebeuren? Er zit een kern van waarheid in het advies van Joe. Klanten gunnen de verkoop vaak aan iemand waar het mee klikt. Focus daar op. Zorg dat het klikt. Dat jouw aanbod aansluit op de vraag van de klant. Of dat jouw klant zich herkent in jouw verhaal. Zeg niet alleen dat je een klant aardig vindt, maar laat het zien. Bij ieder contact laten zien dat je dit met passie en plezier doet. Dát maakt een goede verkoper.