Marketingbeurs na marketingbeurs #MARCOM11 #IAM11

Gisteren was in Amsterdam (RAI) de marketing-beurs MARCOM en IAM. Dit marketingevent verzamelde dienstenaanbieders, sprekers, netwerkers en andersoortig geïnteresseerden. Ik had via LinkedIn en Frankwatching kaarten gewonnen voor de workshop “LinkedIn voor gevorderden” dus besloot maar de hele dag te gaan. Misschien heb je de verslaggeving al gelezen in mijn twitterstream, misschien volgde je de #Marcom11 hashtag op twitter. Bij deze nog even mijn ervaringen samengevat:

Beurs/stands

Er was een verzameling van standhouders met de socialmedia-tool, de oplossing voor jouw probleem en vooral veel goodies en flyers. Jammer vond ik dat er heel weinig echt vernieuwende stands waren. Mailing-services, socialmediatools, brand-protection en meer marketingtools. Leuk, maar voor mij weinig sociaal. Sociale media marketing – of liever sociale media communicatie verdient wat mij betreft meer inhoudelijke aandacht voordat monitoringtools uberhaupt onder de aandacht worden gebracht. Ik had echter heel erg het idee dat bedrijven vooral hun tool willen introduceren aan het begin van de socialemediainzet. “Bereik met ons …”. Nietszeggend dus.

Sessies

Ik begon mijn dag met een sessie over e-mailmarketing en klantbehoud. De presentatie en spreker waren duidelijk. Vooral opvallend is dat emailmarketing als dialoog wordt ingezet – door de boodschap zo veel mogelijk te personaliseren na het “elkaar leren kennen” – en de spreker voornamelijk een monoloog hield. Een monoloog over dialoogmarketing is net als een powerpoint over social media.

Daarna schoof ik aan bij een korte sessie met Google Analytics tips door Freelance Firm. Acht tips. Lekker duidelijk. Tip, uitwerking, uitleg, verwijzen naar download. Deze sessie was prettig, niet alleen het eigen product promoten maar wel duidelijk de meerwaarde van de presentator benadrukken. De tips waren dermate simpel dat ze goed inzetbaar zijn maar wel zo uniek dat ze niet standaard in Analytics zitten. Well done dus!

Ik moest een beetje haasten om bij de presentatie over #coolbrands van Joeri van den Bergh bij te kunnen wonen. Hij is de auteur van “How Cool Brands Stay Hot“, het boek dat de interessevorming en brandperception van Generation Y beschrijft. Ofwel de jongeren, studenten en pas afgestudeerden. Net-savvy’s. Een interessante doelgroep die een grote invloed uitoefent op de samenleving. De presentatie was prettig, bondig, informatief en vermakelijk.  Joeri begon met het toelichten van de relevantie van het onderscheid tussen generatie X en generatie Y. Iets dat met een aantal vragen snel gedaan was. Vervolgens werden veel verschillen toegelicht. Achteraf leuk twittergesprek gehad met Polle de Maagt en Joeri gehad over beloning. @Mark, lees je dit? Ik wil ook een neprolex.

Vervolgens kon ik bij de sessie LinkedIn voor gevorderde gebruikers aanschuiven. Deze sessie, gegeven door KroesKontrol belooft in te gaan op de mogelijkheden van LinkedIn. Ik had bij deze sessie voornamelijk strategische elementen verwacht, hoe campagnes te voeren, hoe groepen in te zetten, wat zijn sterke punten van de tool. Helaas werd het voornamelijk een stuk dieper in de menu-structuur klikken. Dit viel enorm tegen.

Conclusie

Marketing-events hebben meerwaarde! Sommige sprekers zijn enorm boeiend en inspirerend (Joeri!). Maar al die verkopers met hun stands zijn maar vervelend. En, wees zelf eerlijk, sales-pitches verpakken als informatiesessie is domweg inspiratieloos. Jouw meerwaarde moet en kan blijken uit de kennis die je wel deelt.

One reply on “Marketingbeurs na marketingbeurs #MARCOM11 #IAM11”

  1. Als je nog 11.5 jaar blijft bij ETC dan krijg je vanzelf je nep-rolex kerel! Ik heb ‘m jaren terug alweer in ontvangst mogen nemen. En zoals een groothandel betaamt had ook onze menselijke-racepaarden afdeling (grapje van Arne) al jaren daarvoor dus ook in bulk horloges voor jubilarissen (?! correct meervoud ?!) ingekocht. Toen ik mijn klokje uitpakte was de batterij al leeg :)

Comments are closed.