Waarom je wel of niet een ‘Social Media Expert’ zou inhuren

Afgelopen week kwam het artikel “Why I Will Never, Ever Hire A “Social Media Expert”” met enige regelmaat voorbij in mijn twitter-timeline en Facebook updates.  Geïnteresseerd in sociale media was ik natuurlijk enorm benieuwd naar de uiteenzetting waarom een Social Media Expert overrated is. Korte samenvatting van het artikel: Peter Shankman, de auteur, huurt liever een all-round marketeer dan iemand die kanaalspecifieke kennis heeft. Marketing is marketing, en het kanaal is bijzaak. Als je een goede print-advertentiecampagne kan opstellen kan je vast ook een goede socialmediacampagne opstellen. Beter zelfs, zonder strakke marketingcampagne bereik je ongetwijfeld niks:

Social media is just another facet of marketing and customer service. Say it with me. Repeat it until you know it by heart. Bind it as a sign upon your hands and upon thy gates. Social media, by itself, will not help you.

Fair enough, toch?

Het artikel sluit mooi aan bij twee andere artikelen die ik voorbij zag komen. Arjan al Fassed schrijft op Frankwatching: “Social media experts: vertel niet hoe te zenden, maar help met luisteren“. Hiermee zet hij mooi uiteen wat het verschil is tussen traditionele marketingstrategie en socialemediamarketing. Luisteren! En rechtstreeks. Zet de focusgroep, het klantbelevingsonderzoek, de statestieken en de trendalanyse even aan de kant en luister naar wat de klant jou rechtstreeks en uit enthousiasme meldt. Sta open voor authenticiteit. Het artikel maakt een mooi onderscheid tussen de traditionele marketeer, die toevallig ook wat over sociale media durft te vertellen, en de sociale media-kundige:

Het is vermoeiend om te horen hoe zelfbenoemde sociale media experts precies weten te vertellen hoe iemand wel of niet tools als Twitter en Facebook ‘moet’ inzetten.

Een ander artikel komt van Merlijn van Vliet’s gastblog bij IN10: “Ik vind dit leuk / meuk“. Hij beschrijft hoe veel merken facebook updates inzetten om interactie te krijgen met het publiek, maar ook hoe hij vervreemd van het merk doordat het merkvreemde updates plaatst en merkirrelevante interactie verwacht. Vervolgens geeft hij voorbeelden van merken die wel pakkende updates plaatsen.

Ik wil graag afsluiten met een positief geluid. Want er zijn ook een hoop merken die ik wel als vrienden beschouw in mijn Facebook. Ik noem een: Pathe, die mij altijd op eerste op de hoogte stelt welke nieuwe films er draaien. Hema, die mij laatst vertelde dat ik nu ook online bbq vlees kon bestellen. En Grand’Italia, die mij leert hoe ik perfecte risotto & pasta maak. Spot on. Dat zijn vrienden waar je iets aan hebt.

Waarom zou je geen “Social Media Expert” inhuren? Van Vliet geeft prima voorbeelden van bedrijven die niet hebben gekozen voor social media experts maar voor marketeers en editors. En laat zien dat bedrijven die sociale media niet als just another channel zien wel meerwaarde hebben. En Al Fassed betoogt prachtig wat een sociale media expert onderscheidt van de marketeer. Authenticiteit is een kernwaarde die terugkomt in succesvolle communicatie. Ik zie kansen om onderscheidend sociale media in te zetten. En als Shankman dat liever niet inziet…